انتشار صورت های مالی شهرداری وظیفه شورای شهر است

نشر عملکرد شهرداری و شورای شهر در اتاقی شیشه‌ای و به صورت شفاف، بهترین گزینه برای پیشگیری از هر گونه رانت و فساد در حوزه امور شهری است.

شهرداری‌ها در حوزه شهری به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی که نقش حاکمیتی دارند، مبالغ ریز و درشت متفاوتی از عموم شهروندان دریافت کرده و این مبالغ را به اَشکال مختلفی هم هزینه می‌کنند. بنابراین دخل و خرج شهرداری‌ها از دو زاویه قابل بررسی و تحقیق و تفحص (مسامحت) است:

اول در خصوص عناوین و مبالغ و ردیف‌هایی که در قالب عوارض مختلف دریافت می‌کنند، دوم نحوه هزینه کرد این درآمدها.

هر یک از این دو سرفصل به تنهایی یک دنیا مطلب دارد و دو شریان حیاتی هر شهرداری است و همچون جاده‌ای دو طرفه هر مسیری که مسدود شود، مشکلی اساسی رخ می‌کند.

اما نگارنده در صدد است در این یادداشت به صورت خلاصه به نقش، وظیفه و اختیارات شورای شهر در قبال ورود و خروج پول به / از شهرداری بپردازد. موضوعی که بیش از ۵۶ میلیون رأی دهنده واجد شرایط در سال ۱۴۰۰ هر کدام به نحوی با ان مواجه است، موضوع به غایت مهمی که با هدایت کلان آن می‌توان چهره شهر را ۱۸۰ درجه متفاوت کرد، حتی در یک دوره ۴ ساله.

منتخبین مردم در شورای شهر منطبق با بند دهم ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵ موظف اند صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یک بار توسط شهرداری تهیه می‌شود بررسی کرده و در صورت تأیید برای اطلاع عموم منتشر کنند و همچنین نسخه‌ای از آن را برای وزارت کشور ارسال کنند.

دو نکته بسیار مهم در این بند، کلمات (تأیید) و (انتشار برای اطلاع عموم) است. این کلمات تکالیفی برای منتخبان مردم، اعضای شورای اسلامی شهر و رسانه‌های گروهی و ارباب جراید ایجاد می‌کند.

نکته نخست اینکه وقتی صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری توسط اعضای شورای شهر تأیید می‌شود یعنی ورود و خروج پول در شهرداری به طور کلی مورد تأیید شورای شهر واقع شده. یعنی اوضاع اداره مالی شهر توسط شهرداری، مورد تأیید اعضای شورای شهر است. به تعبیر ساده‌تر اگر کم و کاستی متوجه عملکرد مالی شهرداری در قبال امور شهری از قبیل دفع پسماند، معماری و شهرسازی، حل مشکلات بافت فرسوده و غیره بود متوجه نهاد شورای اسلامی شهر نیز به نوعی است، زیرا هر تصمیم و اقدامی در شهر، لاجرم دارای بار مالی است و در صورت‌های مالی منعکس می‌شود و با تأیید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری به نوعی به تمام این اقدامات مهر تأیید زده می‌شود.

نکته دوم اینکه ذکر (انتشار برای اطلاع عموم) در این بند حاکی از وظیفه شورای شهر در نشر عمومی این اطلاعات و حق مردم در دانستن این اطلاعات است در این میان رسالت رسانه‌های گروهی ایجاب می‌کند با نشر درست، دقیق و به موقع این اطلاعات، آنها را به دست اهل فن رسانده تا در صورتی که خطایی ولو سهواً اتفاق افتاده باشد متذکر شوند و این گونه می‌توان تضمین داد که عملکرد شهرداری و شورای شهر در اتاقی شیشه‌ای و به صورت شفاف در حال انجام است. بهترین گزینه برای پیشگیری از هر گونه رانت و فساد در حوزه امور شهری، شفافیت زایی است، که با نشر اطلاعات برای عمومی به خوبی ایجاد می‌شود، موضوعی که شهروندان به آن نیاز دارند و پتانسیل آن نیز موجود است.

آحاد مردم، حق دارند به اشخاصی رأی دهند که در چارچوب قوانین موجود، برنامه منسجم خود را جهت جلوگیری از هرگونه رانت و فسادی با شفافیت زایی ارائه می‌نمایند و صد البته که آشنا کردن مردم با این موضوع، رسالت رسانه‌های مستقل و آزاد است.