خستگی نیروهای اورژانس در پیک پنجم کرونا

آمار کلی واردات واکسن کرونا در حالی ۲۵میلیون‌ و ۵۴۴هزار و ۶۱۰ دوز اعلام می‌شود که از این میزان ۱۲میلیون‌ و ۳۰۰هزار دوز واکسن تنها در بازه زمانی ابتدا تا ۲۹‌ماه جاری (مرداد) وارد ایران شده است. همه اینها در شرایطی است که کرونا با جهش دلتا در ایران، شیب بسیار تندی پیدا کرده و به‌گفته فعالان حوزه درمان، تعلل در واردات واکسن و سرعت نه چندان بالای واکسیناسیون در کشور، نه‌تنها منجر به رقم خوردن پیک پنجم شده بلکه فشار مضاعفی به کادر درمان وارد کرده و باعث شده تا داروهای مرتبط با کرونا، سرم‌ها و تخت‌های بیمارستانی با کمبود شدیدی مواجه شود.

آمارها نشان می‌دهد تعداد افرادی که هر 2 دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، به 6میلیون نفر هم نمی‌رسد و تنها ۱۳ درصد از گروه هدف، دوز اول واکسن‌شان را دریافت کرده‌اند. درحالی‌که جمعیت هدف تعیین شده برای ایران، 61میلیون نفر است. با گذشت نزدیک به 7‌ماه از آغاز واکسیناسیون در کشور، همچنان چالش‌ها و سوء‌مدیریت‌های غیرقابل توجیهی از شلوغی مداوم مراکز تجمیعی واکسیناسیون تا تغییر نکردن سن واکسیناسیون دیده می‌شود. 2 هفته پیش بود که وزیر بهداشت دستور داد تا سن ثبت‌نام واکسن در سایت salamat.gov.ir 3سال کاهش پیدا کند، اما همچنان امکان ثبت‌نام برای متولدین 1348 تا 1350 وجود ندارد. هرچند که برخی از مراکز تجمیعی، تزریق برای جمعیت 50سال به بالا حتی بدون ثبت‌نام را هم انجام می‌دهند که این مسئله منجر به سرگردانی مشمولان واکسن و همچنین وارد شدن فشار مضاعف به نیروهای واکسیناسیون شده است. یک مسئول در وزارت بهداشت که نخواست نامش در گزارش بیاید به همشهری می‌گوید که قرار است سامانه ثبت‌نام برای متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ از امروز (یکشنبه) باز شود اما شروع واکسیناسیون برای این گروه، مستلزم ورود محموله جدید است. بر این اساس با توجه به اینکه زمان تزریق دوز دوم برای تعداد زیادی از افراد فرارسیده، این گروه در اولویتند. به‌گفته او، جمعیت جدید اعلام شده هم با ورود محموله جدید، در گروه تزریق واکسن قرار می‌گیرند.


با طولانی شدن پیک پنجم، فرسایش قابل ملاحظه‌ای در نیروهای درمان دیده می‌شود؛ صدای اعتراض آنها نسبت به فشار وارد شده، حالا بسیار بلندتر از قبل شنیده می‌شود. یکی از همین گروه‌ها، نیروهای اورژانس است که در کنار پاسخگویی به بیماران و رفتن بر بالین‌شان، واکسیناسیون را هم به‌عهده دارند. درهفته‌های اخیر با وجود افزایش موارد ابتلا و پرشدن تخت‌های بستری و بی‌تأثیری سامانه‌6070 برای یافتن تخت‌های بستری، میزان تماس با اورژانس هم بالا رفته است. چرا که گفته می‌شود حتی اگر تختی هم خالی نباشد، اورژانس موظف به انتقال بیمار به بیمارستان است. همین موضوع سبب شده تا در ماه‌های گذشته، میزان تماس‌ها با این مرکز، 2 تا 3 برابر شود. در کنار آن با اینکه این مرکز با کمبود 8هزار نیرو مواجه است، تکنسین‌های اورژانس به بخش واکسیناسیون هم ورود پیدا کرده‌اند که منجر به افزایش فشار کاری آنها شده است. تکنسین‌های اورژانس نسبت به وضعیت موجود اعتراض دارند و اعتراض‌شان را هم پنجشنبه شب نشان دادند. این اقدام آنها با بازتاب‌ گسترده‌ای روبه‌رو شد. معترضان از اضافه‌کاری‌های اجباری و استفاده غیرداوطلبانه از پرستاران مرکز اورژانس برای واکسیناسیون و بخش‌های درمانی، گلایه دارند و خستگی و فرسودگی بالای کار، کلافه‌شان کرده، با این حال اما پیمان صابریان که به تازگی سرپرستی اورژانس کشور را عهده‌دار شده است،  می‌گوید که شرایط فعلی، شرایط جنگ برای مقابله با کروناست. بنابراین تنها وظیفه، انجام اقدامات حمایتی برای مقابله با بیماری و عبور از پیک بحرانی کنونی است. او در گفت‌وگو با همشهری فشار مضاعف کاری بر نیروهای اورژانس را تأیید می‌کند و از افزایش چشمگیر ماموریت‌های اورژانس کشور در پیک پنجم کرونا خبر می‌دهد: «هم‌اکنون ماموریت‌های اورژانس 2.5 تا 3برابر افزایش پیدا کرده است، البته ماموریت‌های اعزامی ما چندان افزایشی نبوده و حدود 25 تا 30درصد است. دراین میان تعداد تماس‌ها هم بسیار بالا رفته، هر چند که تمام آنها منجر به اعزام نمی‌شود و بخشی به دادن مشاوره‌ها، ختم می‌شود.»


صابریان می‌گوید اورژانس با کمبود نیرو مواجه است، با این حال بسیاری از فعالیت‌ها به‌صورت داوطلبانه از سوی کادر اورژانس در حال انجام است:«نیروهای ما در بحران کرونا فعالیت قابل توجهی داشتند و بالاترین رضایتمندی از سیستم اورژانس تهران با 88.9درصد ثبت شد. البته پاداش کرونا حدود ۱۲میلیارد تومان بین کارکنان اورژانس توزیع شده است. با این حال، با اینکه اورژانس با کمبود 8هزار نیرو مواجه است، قرار است در روزهای آینده تنها 2هزار نفر استخدام شوند.»  این مسئول درباره اقدامات حمایتی از کادر اورژانس با توجه به فشار مضاعف و استرسی که طی پیک‌های کرونا به آنها وارد شده، توضیح می‌دهد: «نیروهای ما به‌دلیل نوع کاری که انجام می‌دهند در معرض استرس زیادی قرار دارند. تا پیش از شیوع پاندمی کرونا برای آنها تسهیلاتی درنظر گرفته می‌شد اما حالا تمام آنها لغو شده است. ما می‌دانیم که همکاران ما در اورژانس‌ در ماه‌های اخیر تحت فشار بوده‌اند به همین دلیل، اقدامات حمایتی از آنها در حال انجام است. چند طرح در حال پیگیری است که اگر به نتیجه برسد، اقداماتی با هدف کاهش آسیب‌ به نیروهای اورژانس در دستور کار قرار خواهد گرفت.»