اجرای طرح پلاک ایمن در تهران از ۷ مهرماه

شناسایی ۳۳ هزار ساختمان نا ایمن در تهران!

داوری گفت:در طرح پلاک ایمن، به بحث ارتقاء آگاهی مردم درمورد ایمنی در برابر آتش و نگهداشت ساختمان پرداخته می‌شود.

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، از اجرای طرح پلاک ایمن در پایتخت خبر داد و درباره جزئیات این طرح گفت:آن چیزی که آتش نشانی تا به امروز در بازرسی‌ها انجام داده است درباره ساختمان‌های مهم، ساختمان‌های عمومی و ساختمان‌هایی که مرکز تجمعی هستند، بود .

وی افزود:اما در خصوص عموم شهروندان همیشه بحث آموزش‌های شهروندی مد نظر بوده، بعد از شیوع بیماری کرونا در جامعه هم که شکل دورکاری مشاغل افزایش یافته و فاصله‌ها بیشتر شده طرحی را آماده کردیم با عنوان پلاک ایمن که  با مشارکت و همکاری شهروندان  به بحث ارتقاء آگاهی درمورد ایمنی دربرابر آتش می‌پردازیم و همینطور ساختمان‌هایی را که دارای ارتفاع بالایی نیستند و یا ما تعریف خاصی از کاربری آن‌ها نداشتیم که بیشتر ساختمان‌های شهر شامل این مورد می‌شوند، مورد بررسی قرار گیرد.

داوری در ادامه گفت:در طرح پلاک ایمن در واقع مشارکت شهروندان به این صورت است که کدام رفتار ما در محیط زندگی باعث آتش سوزی می شود  و این مورد را بررسی می‌کند و تلاش بر این است که رفتار‌هایی را که باعث آتش‌سوزی است را کاهش دهیم.

وی افزود:اکثرا آشپزخانه یکی از کانون‌های خطر است، فرایند پخت و پز شرایط خاص خود را دارد که باید ایمنی در آنجا برقرار باشد. ایمنی برق چه درخصوص شبکه برق در منزل و چه در بهره برداری از آن خطر آفرین است و خطر گاز هم کم نیست و نشت گاز منشأ اصلی خطرات در سطح شهر است.

داوری تاکید کرد:سیستم‌های گرمایشی باید با توجه به این که به سمت فصل سرما می‌رویم مورد توجه قرار گیرند و سیستم‌های اطفا حریق هم می‌تواند مورد توجه قرار گیرد که در کاهش حوادث بسیار موثر هستند، اما از مهم‌ترین نکات، طرح فرار ایمن است. ما در ساختمان‌های بزرگ سطح پله‌ها و راه‌های خروج اضطراری را در نظر می‌گیریم که باید شرایط خوبی برای شرایط اضطراری فراهم شود. اما وقتی درباره ساختمان‌های کوچیک این موارد را در نظر نمی‌گیریم، تفکری که وجود دارد این است که به ما کمک کند در مواقع اضطراری چگونه خودمان و اعضای خانواده را نجات دهیم و چگونه از آسیب‌ها محافظت کنیم. یعنی من در هر نقطه‌ای از منزل که هستم در مواقع حادثه چه کاری باید انجام دهم و از کدام مسیر باید از ساختمان خارج شوم.

داوری درباره زمان آغاز اجرای طرح پلاک ایمن گفت:اجرای طرح به این صورت است که ما از ۷مهر ماه که روز آتش نشان است، این طرح در آن روز اعلام عمومی خواهد شد و شهروندان از طریق درگاهی که اعلام می‌شود می‌توانند وارد این سامانه شوند؛ طبق آموزش‌هایی که در این سامانه ارائه می‌شود محیط زندگی خود را ارزیابی کنند، یک ارزیابی سریع و ساده و یک چک لیستی را پر می‌کنند و بر اساس آن چک لیست نکات ایمنی به شهروندان تقدیم خواهد شد.

مدیرعامل سازمان اتش نشانی تهران درباره راه‌های آموزش و کمک رسانی سازمان آتش نشانی در این طرح توضیح داد:شهروندان هم می‌توانند به طور اختیاری درخواست بازدید کارشناسان آتش نشانی از محل زندگی خود را بدهند و یا می‌توانند به چک لیست بسنده کنند و آن لیست را پر کرده و راهنمایی‌های کارشناسان آتش نشانی را انجام دهند.

داوری درباره آخرین وضعیت این سامانه گفت:این سامانه درحال طی کردن آخرین مراحل خود است و انشالله در ۷مهرماه به بهره برداری خواهد رسید و مشارکت شهروندان در این طرح، هیچ هزینه‌ای برای آن‌ها ندارد.

وی درباره شیوه نظارتی در این طرح گفت:گروه بزرگی از کارشناسان ما، کارشناسانی هستند که در این کار دوره دیده‌اند و در حال نظارت هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره چک لیستی که برای شهروندان جهت راهنمایی ارائه می‌شود توضیح داد:چک لیست در همان سامانه قرار خواهد گرفت و آشپزی و آشپزخانه و ایمنی فرد، خطرات گاز، سیستم‌های گرمایشی، رعایت احتیاط در رفتار‌ها و سیستم‌های اعلام اطفا و درواقع نگهداشت ساختمان، بخش‌های اصلی هستند که در این چک لیست اعلام خواهند شد.

وی درباره بافت‌های فرسوده و اهمیت آن‌ها در این طرح توضیح داد:در دسته بندی‌های ما ساختمان‌هایی هستند که مرکز تجمعی هستند و این ساختمان‌ها مدام درحال پیگیری توسط آتش نشانی هستند و کاربری‌های مختلفی دارند، مثل مراکز فرهنگی و آمفی تاتر‌ها و… که در سطح شهر بسیار وجود دارند و هدف ما آگاه سازی شهروندان و پیشگیری از وقوع حوادث است و بافت فرسوده یکی از اهداف اصلی این طرح است و اصلاح آن بخشی که توسط خود شهروندان می‌تواند اتفاق افتد و هم اینکه برنامه توسعه بافت‌های فرسوده به عنوان یک برنامه جداگانه‌ای در جریان است و مدیریت شهری نگاه ویژه‌ای به آن دارد و ما به‌عنوان آتش نشانی وظیفه‌ای که به عهده داریم این است که اقداماتی را که باعث کاهش حادثه برای شهروندان می‌شود را انجام دهیم.

داوری درباره ساختمان‌های ناایمن توضیح داد:ساختمان‌های ناایمن، بیشتر به ساختمان‌هایی گفته می‌شود که دارای شرایط خاصی هستند و بر اساس جمعیت و مساحت و ارتفاع و نوع کاربری که دارند حدود ۳۳هزار ساختمان شناخته شده که بیش از ۳هزار ساختمان نیاز به مداخله‌ی فوری دارند تا اصلاحاتی در آن‌ها انجام شود و ایمنی آن‌ها ارتقا داده شود و حدود ۱۲۰ساختمان هم شرایط بسیار خاصی دارند که در واقع پیگیری‌های ما ادامه دارد برای ملزم کردن مالکین این ساختمان‌ها برای ایمن کردن این املاک.

وی در پایان تصریح کرد:از این ۳۳هزار ساختمان،تعداد برای ایمن سازی مراجعه کرده اند، اما موردی که وجود دارد این است که قوانین کلی کشور در خیلی از موارد الزام آور نیستند به خصوص درمورد ساختمان‌های ناایمن و ساختمان‌هایی که جدیدا در حال احداث هستند، می‌شود که تا تمام مراحل ایمنی طی نشده شهرداری و آتش نشانی مجوز ساخت و پایان کار صادر نکند، اما درمورد ساختمان‌های قدیمی نیاز به تکمیل قوانین داریم، اما تا آن زمان هم سازمان اتش نشانی جلساتی اغنایی با مالکین دارد.