افتتاح متروی پرند باز هم به تعویق افتاد/ بهره‌برداری از متروی پرند شاید وقتی دیگر!

برای چندمین بار زمان بهره‌برداری از متروی پرند به دلیل روند کند تامین منابع مالی، از خرداد ماه به زمان دیگری مؤکول شد؛ این در حالیست که دولت سالانه ۹۰۰ میلیارد تومان را به صورت یارانه بابت یارانه سوخت مصرفی مسافران تهران به پرند می‌پردازد!

در دوره مدیریت سابق شهر تهران حوزه حمل و نقل عمومی پیشرفت چندانی نداشت و حوزه اتوبوسرانی هم با پسرفت مواجه شد اما مدیریت فعلی از زمانی که زمام امور شهری را برعهده گرفت، عزم خود را برای جبران عقب‌ماندگیها جزم کرد و بر تکمیل خطوط مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی متمرکز شد.

یکی از کارهای نیمه تمامی که مدیریت شهری تکمیل و به سرانجام رساندن آن را در دستور کار قرار داد، ایستگاه متروی پرند است که البته تأمین بودجه آن بر عهده شهرداری تهران نیست اما از آنجایی که مسئولیت ساخت آن را بر عهده دارد در تلاش است با جذب منابع از سوی دولت، اتمام این پروژه را تسریع بخشد.

مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران – پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد. بخشی از پروژه حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول ۴ کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ تکمیل شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.  

بهره‌برداری از متروی پرند به شهریور مؤکول شد!

بخش نهایی این طرح از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند امتداد دارد و حدود ۲۰ کیلومتر مسافت را شامل می‌شود اما هنوز زمان بهره‌برداری از آن با وعده‌های جدیدی رو به رو می‌شود.

در حالی که پس از انجام موفقیت‌آمیز تست سرد این خط در تیر ماه سال گذشته، مسئولان و دست اندرکاران امر با قاطعیت از راه‌اندازی کل خط مترو تهران – پرند تا قبل از پایان سال ۱۴۰۱ خبر دادند اما باز هم این زمان به خرداد ماه سال جاری و در تازه‌ترین اخبار به شهریور ماه مؤکول شده است چرا که تأمین منابع مالی این پروژه همچنان با مشکل مواجه است. 

سید قوام‌الدین حسینی؛ مجری پروژه متروی پرند درباره روند ساخت و زمان بهره‌برداری متروی پرند به خبرنگار تسنیم می‌گوید: طبق توافقنامه‌ای که سنوات گذشته بین استانداری تهران، شهرداری و وزارت راه صورت گرفت، مقرر شد شرکت‌ عمران شهرهای جدید، تزریق مالی پروژه را به جای دولت بپذیرد، بر این اساس قرار بود در اسفند ۱۴۰۰ تأمین مالی در دو بخش انجام شود اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد چراکه زمین‌ مجاور پروژه فروش نرفت.

وی می‌گوید: این روند منجر به تعیین صورت جلسه دیگری شد مبنی بر اینکه به جای فروش زمین و ارائه پول آن به عنوان بودجه دولت، زمین را با پیمانکار تهاتر کنند؛ بر این اساس اوایل زمستان ۱۴۰۱، حدود ۱۵ درصد از ۷۵۰ میلیارد تومان تعهد دولت در وجه پروژه، تأمین شد.

مجری خط متروی پرند با بیان اینکه با این وجود در این مدت پروژه فعال بوده و پیشرفت خوبی داشته است، می‌گوید: در بودجه سنواتی دولت نیز رقم اندکی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است به عنوان مثال بودجه تعیین شده در سال گذشته و امسال حدود ۲۲۷ میلیارد تومان است که تکمیل پروژه از این محل و با این ارقام، تا ۱۰ سال دیگر نیز به سرانجام نمی‌رسد.

تأمین سریع و به موقع منابع مالی، گره‌ گشای مسیر تکمیل پروژه

وی همچنین می‌گوید: قرار بود سوم خرداد امسال این پروژه راه‌اندازی شود اما به دلیل اینکه تزریق مالی به موقع انجام نشد، سرعت اجرای پروژه کمی کُند شد با این حال با دستور رئیس جمهوری، وزیر راه و معاون اجرایی رئیس جمهوری، مشکلات کارسازی و تهاتر زمین‌ها در حال رفع شدن است و انجام امور در هفته‌های اخیر سرعت بهتری گرفته است.

علیرضا جعفری؛ مدیر شرکت عمران شهرهای جدید نیز در این‌ باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: طبق صورت جلسه‌ای که پیش از دی ماه سال گذشته بین شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی امضا شد، قرار بود پرداخت ۷۵۰ میلیارد تومان از سوی ما بر اساس ارائه صورت وضعیت پیمانکار باشد؛ بر این اساس صورت وضعیت ۱۰۰ میلیارد تومانی به ما ارائه شد که کارسازی آن انجام شده و صورت وضعیت تأیید شده دیگری از سوی شهرداری تهران در هفته گذشته به دستمان رسید که بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان است و کارسازی آن در حال انجام است. 

به گفته جعفری، علاوه بر این بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی، در راستای سرعت بخشیدن به پروژه مقرر شد ۳۵۰ میلیارد تومان باقی‌مانده را به صورت یکجا تأمین کنیم؛ در این راستا همه قراردادهای مربوطه را آماده کرده‌ایم و منتظر تحویل زمین توسط پیمانکار و امضای آن هستیم بنابراین همه تعهد ما آماده کارسازی است و رو به پایان است. 

به گزارش تسنیم، بدون شک گره این مسئله به دست دولت باز خواهد شد اما اکنون این پرسش مطرح است که علت روند کند تحقق و تأمین منابع مالی علیرغم تأکیدات رئیس جمهوری و سایر مسئولان چیست؟ چرا پروژه‌ای که اهمیت به ثمر رسیدن آن برای مسئولان مربوطه پوشیده نیست، با گذشت مدت‌های مدید باز هم باید در انتظار تامین منابع مالی باشد؟ 

پولِ ۳ سال صرفه‌جویی مصرف سوخت در جیب دولت!

هم اکنون حدود ۳۵۰ هزار نفر در پرند ساکن هستند که ۴۰ هزار تردد به سمت تهران دارند. اگر ۲۰ هزار رفت و ۲۰ هزار تردد بازگشت در نظر بگیریم که تقریبا برای هر حرکت ۵۰ کیلومتر پیمایش لحاظ می‌شود و مصرف هر خودرو را ۸ لیتر در نظر بگیریم شامل مصرف روزانه ۱۶۰ هزار لیتر بنزین می‌شود!

با درنظر گرفتن ۲۳۰ روز کاری رفت و آمد (بدون لحاظ روزهای تعطیل) سالانه حدود ۳۷ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌شود که اگر بهای پرداختی مردم را برای آن در نظر بگیریم ۱۱۰ میلیارد تومان می‌شود و دولت بیش از ۸ برابر آن یعنی سالانه ۹۰۰ میلیارد تومان را به صورت یارانه می‌پردازد!

از آنجایی که وضعیت شهر پرند ۷۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده قطعاً با افزایش جمعیت، تردد مردم آن بیش از دو برابر خواهد شد چرا‌که سفرهای تحصیلی نیز با افزایش جمعیت بیشتر خواهد شد. این در حالی است که دولت می‌تواند با تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه عملا پول سه سال صرفه‌جویی در مصرف سوخت را از آن خود کند.

بدون شک اگر عزم ایجاد شده راسخ نباشد یا پرداختن به آن همچنان با کندی مواجه باشد، شهریور ماه نیز زمان به سرانجام رسیدن این پروژه نخواهد بود چراکه پیمانکار از زمانی که بتواند در ازای تحویل گرفتن زمین، نقدینگی خود را صرف ثبت سفارشات لازم برای تجهیزات، ساخت، دریافت و نصب آن کند زمان زیادی نیاز دارد اما نتیجه به تأخیر افتادن در بهره‌برداری از این پروژه، ناامید شدن هزاران شهروند، از دست رفتن فرصت، افزایش تدریجی سفرهای بین تهران و پرند و در نتیجه افزایش مصرف سوخت، افزایش ترافیک و آلودگی هوا و اتلاف وقت مردم، بیش از گذشته خواهد بود که همه این موارد، تامین فوری منابع مالی این پروژه را گوشزد میکند.