تهرانی ها امسال چند روز هوای پاک داشتند؟

کیفیت هوای شهر تهران طی 3 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در شرایط بسیار مطلوب تری قرار داشت.

سیدمحمدمهدی میرزائی قمی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا  گفت: کیفیت هوای شهر تهران طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در شرایط بسیار مطلوبتری قرار داشته است.

وی ادامه داد:سهم روزهای فراتر از حد مجاز در فصل بهار سال جاری ۹٫۶ درصد بوده که این شرایط در مدت مشابه سال قبل شامل ۳۱/۲ درصد بوده است. در بازه موردمطالعه طی سال ،۱۴۰۱ در مجموع ۲۴ روز با شرایط ناسالم برای گروه های حساس، ۳ روز با شرایط ناسالم و ۲ روز خطرناک رخ داده که در سال های اخیر بی سابقه بوده است، در حالی که طی فصل بهار سال جاری آمار روزهای آلوده با ۲۰ روز کاهش، به ۹ روز با شرایط ناسالم برای گروه های حساس رسیده است. همزمانی وقوع شرایط آلوده برای بیش از یک آلاینده و بروز دوره های چند روزه آلودگی هوا بیشینه ۵ روز متوالی( در سال گذشته به میزان قابل ملاحظه ای  طی سه ماهه نخست سال جاری کاهش یافته و آمار روزهای با شرایط پاک طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از ۲ روز به ۸ روز افزایش یافته است.)

این مقام مسوول اضافه کرد: هر چند شرایط کیفیت هوا در سال جاری با حدود مجاز فاصله دارد، با این وجود بهبود چمشگیری از منظر آلاینده ذرات معلق رخ داده است. بررسی اطلاعات ایستگاه های شهر تهران نشان می دهد، طی سه ماهه نخست سال جاری آلاینده های ازن، ذرات معلق کوچکتر از ۲/۵ میکرون و ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون به ترتیب در ۶، ۴ و ۱ روز فراتر از حد سالم قرار داشته اند. لذا در بهار سال جاری، بهبود میزان رخ داده و کیفیت هوا به لحاظ آلاینده so نسبتاً مشابه آلودگی هوای شهر به لحاظ آلاینده ۲٫۵PM و پس از آن ۱۰PM سال گذشته است.

وی ادامه داد: طی بهار سال گذشته، کاهش قابل ملاحظه باران و خشکی زمین عامل وقوع طوفان های حامل گرد و خاک و گسیل زیرگردها با منشاء خارجی و داخلی به شهر تهران و بسیار از شهرهای کشور بوده درحالی که در مدت مشابه سال جاری، با وجود افزایش مقطعی سرعت باد در برخی از روزهای این دوره عموماً در ساعات بعد از ظهر(، به دلیل افزایش میزان نزوالت جوی و رطوبت نسبی وقوع این پدیده کاهش قابل توجهی یافته و در تعدیل کیفیت هوا تأثیر بسزایی داشته است. آخرین روز فصل بهار )۳۱ خرداد، چهارشنبه(، آلودهترین روز سه ماهه نخست سال بود . در این روز شاخص ۲۴ ساعته به لحاظ آلاینده ازن به عدد ۱۳۸ رسید. ماه خرداد نیز با ۶ روز ناسالم برای گروههای حساس، آلوده ترین ماه بوده است.