نگاهی به «سوران»، قصه مبارزه و میهن‌دوستی مردم کردستان

مجموعه تلویزیونی «سوران» در کنار پرداختن به برهه‌های مهمی از تاریخ معاصر ایران، جنبه‌های ارزشمند دیگری از جمله روایت رشادت‌های اقوام ایرانی در دوران دفاع مقدس و اقتباس از داستان‌های حماسی قهرمانان کشور را نیز به تصویر می‌کشد.

مجموعه تلویزیونی «سوران» اقتباسی آزاد از کتاب «عصرهای کریسکان» است که به طور کلی زندگی مردمان کردستان، حماسه‌های آنان در اواخر دهه ۵۰ و جنایات کومله در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب را روایت می‌کند. همزمان با پایان تصویربرداری و پخش سریال «سوران» از خردادماه سال جاری، از آنجا که این اثر اقتباسی از کتاب «عصرهای کریسکان» نوشته کیانوش گلزار راغب است و قصه عشق، مبارزه و میهن‌دوستی مردم کردستان را روایت می‌کند، واکنش گروهک‌های مختلف که سال‌هاست درصدد خودمختاری کردستان هستند را در پی داشت.

کریسکان نام محدوده‌ای در کردستان عراق است که پایگاه اصلی حزب دموکرات ایران به‌شمار می‌رفت. امیر سعیدزاده (سعید سردشتی) در حالی که اغلب هم‌بندهای او بدون محاکمه اعدام شدند، بیش از شش سال در زندان‌های گروه کومله و دموکرات مورد شکنجه قرار گرفت و تقریبا تنها نجات‌‌یافته از زندان وحشتناک کریسکان است. 

سریال «سوران» به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده ساخته شده در سازمان سینمایی سوره از ۱۷ خردادماه روانه آنتن شبکه یک سیما شد. این اثر که در ۱۸ قسمت تولید شده است و چهارشنبه و پنجشنبه‌ها ساعت ۲۲:۱۵ پخش می‌شود، قصه زندگی امیر سعیدزاده ملقب به سعید سردشتی را در بازه زمانی سال‌های ۵۷ تا ۵۹ روایت می‌کند.

امیر سعیدزاده مبارزی است که هم پیش از وقوع انقلاب اسلامی توسط ساواک و هم پس از انقلاب توسط گروهک‌های تجزیه طلب کومله و دموکرات اسیر و شکنجه شده بود. او هنگامی که که اسیر کومله بود، موفق به فرار از زندان هولناک کومله شد. اسارت بعدی او سه سال و اندی طول کشیده بود تا بالاخره در ۱۳۷۴ آزاد شد. او دوران اسارت خود را اینگونه روایت کرده است: «کُرد وطنش را نمی‌فروشد. به کُردبودن خودم افتخار می‌کنم و از کُردِ ایرانی که تمامیت ارضی ایران را پاس بدارد هم دفاع و حمایت می‌کنم.» شهید امیر سعیدزاده حاضر نشده بود وطنش را بفروشد و همین هم باعث شده بود که ضدانقلاب کینه‌اش را برای همیشه به دل بگیرد.