تعداد ایستگاه‌های افتتاح‌شده مترو در سال ۱۴۰۲ بالاتر از میانگین ۲۵ سال گذشته

شبکه متروی تهران امسال افتتاحیه‌های متعدد و ارزشمندی را پشت‌سر گذاشته است و در صورت افتتاح ۳ ایستگاه دیگر در خط ۶ آمار ایستگاه‌های بهره‌برداری‌شده در سال ۱۴۰۲ بالاتر از میانگین ۲۵ سال گذشته این شبکه خواهد بود.

اگرچه شبکه حمل‌ونقل عمومی کنار مدهای متنوعی مانند مترو، تاکسی، اتوبوس، تراموا و غیره معنا پیدا می‌کند اما  سال‌‌هاست در توسعه حمل‌ونقل عمومی و رفع نیاز مردم در سفرهای درون‌‌شهری، مترو حرف اول را می‌زند و با توجه به اینکه وسیله‌ای ایمن، پاک، ارزان و انبوه‌بر است، افزایش دسترس‌پذیری و گسترش ایستگاه‌های آن باید به‌شکل ویژه‌ای در دستور کار مسئولان شهری باشد؛ اتفاقی که در دو سال اخیر و پیش از آن در سال‌های فعالیت قالیباف به‌عنوان شهردار تهران رخ داده است.

امسال شورای اسلامی شهر تهران با اختصاص 45 درصد از بودجه شهرداری به حوزه حمل‌ونقل عمومی عملاً زمینه تحول در این حوزه را فراهم کرد و شهرداری تهران نیز با تمرکز در این بخش، عملکرد خوبی نشان داد و برای جبران عقب‌ماندگی‌های سال‌های پیش این حوزه، آستین‌ها را بالا زد و در حوزه مترو ایستگاه‌های متعددی به بهره‌برداری رسید تا گام دیگری در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی برداشته شود.

گرچه تاریخ تأسیس شرکت متروی تهران به سال ۱۳۵۴ بازمی‌گردد اما فعالیت‌های اجرایی مستمر برای احداث خطوط و ایستگاه‌ها از سال ۱۳۶۵ آغاز شد و نخستین ایستگاه‌ها در سال ۱۳۷۷ افتتاح شد؛ این ایستگاه‌ها شامل ۳ ایستگاه وردآورد، صادقیه و کرج در خط ۵ بود.

از آن سال تا امروز، غیر از سال ۱۳۷۹ که هیچ ایستگاهی افتتاح نشد، در دیگر سال‌ها به‌تناوب، ایستگاه‌های مختلفی در خطوط هفتگانه به بهره‌برداری رسید تا این شبکه به‌مرور زمان شکل بگیرد، در واقع طی ۲۵ سال گذشته و تا پاییز امسال، ۱۵۵ ایستگاه افتتاح شده است که میانگین احداث و تکمیل کمی بیش از ۶ ایستگاه در هر سال را نشان می‌دهد.

غیر از سال ۱۳۸۰ که طی یک سال ۱۵ ایستگاه مترو به بهره‌برداری رسید، در هیچ سالی تعداد ایستگاه‌های افتتاح‌شده این شبکه به بیش از ۹ ایستگاه نرسیده و فقط در ۴ سال رکورد تکمیل ۹ ایستگاه در یک سال رخ داده است.

امسال نیز افتتاحیه‌های شبکه متروی تهران با بهره‌برداری از ایستگاه علامه جعفری در بخش توسعه غربی خط ۴ آغاز شد و در ادامه ۵ ایستگاه دیگر در خطوط ۶، ۷ و امتداد خط یک به بهره‌برداری رسید که مهمترین و شاخص‌ترین آنها، ایستگاه شهر پرند به‌همراه ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی تا ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) بود که با راه‌اندازی این ایستگاه کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و سهولت تردد بسیاری از افراد ساکن در پرند می‌شود که هر روز برای انجام امور کاری و شخصی راهی تهران می‌شوند.

به این ترتیب با افتتاح ۳ ایستگاه بهار شیراز، آیت‌الله‌ کاشانی و شهدای کن در خط ۶، آمار ایستگاه‌های افتتاح‌شده امسال به ۹ ایستگاه می‌رسد که بالاتر از میانگین افتتاحیه‌های ۲۵ سال گذشته (به‌لحاظ تعداد ایستگاه) است و در نوع خود یک کارنامه قابل توجه به حساب می‌آید.

البته طبق اعلام شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، در سال ۱۴۰۲ نخستین پست برق مستقل خط ۶ به‌همراه چند ورودی جدید در خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ نیز به بهره‌برداری رسیده یا می‌رسد و غیر از آغاز عملیات حفاری مکانیزه خط ۱۰ مترو (از خطوط جدید شبکه)، عملیات اجرایی احداث خط ۱۱ هم قرار است شروع شود.

خط ۱۰ متروی تهران از مناطق ۱ تا ۵ و منطقه ۲۲ عبور می‌کند و در واقع مناطقی را که از شبکه حمل‌ونقل ریلی بهره کمتری دارند، پوشش می‌دهد، همچنین با بهره‌برداری از این خط، کریدور غرب به شرق شبکه حمل‌ونقل ریلی تهران تکمیل می‌شود.

خط ۱۱ متروی تهران نیز به‌طول ۳۲ کیلومتر و شامل ۲۱ ایستگاه، از خطوط اولویت‌دار شبکه متروست که به‌واسطه پوشش مناطق کم‌برخوردار از حیث دارا بودن سیستم حمل‌و‌نقل ریلی، ساخت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مذاکرات رسمی برای عملیات احداث آن از اواخر آبان ماه با طرف چینی آغاز شد.