چراغ سبز به اکران

«قاتل و وحشی» مجوز گرفت و اصلاحیه «صبحانه با زرافه‌ها» کمتر از 2دقیقه است

در آخرین روزهای مأموریت دولت سیزدهم، به اکران ۲فیلم از ۲کارگردان شاخص چراغ سبز نشان داده شد. فیلم «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمت‌الله پس از ۵سال سرانجام مشکلش حل شد و «صبحانه با زرافه‌ها» به کارگردانی سروش صحت هم با ممیزی حداقلی روانه اکران خواهد شد، یعنی یک درام روان‌شناختی و یک کمدی که فضای فیلم‌های روی پرده را تغییر خواهند داد.

جهان فانتزی صحت؛ این بار «صبحانه با زرافه‌ها»
«صبحانه با زرافه‌ها» با ترکیب جذاب بازیگران و سابقه ساخت آثار کمدی متفاوت از صحت سال گذشته یکی از فیلم‌هایی بود که خیلی‌ها به‌خاطر کنجکاوی به تماشای آن نشستند.
«جهان با من برقص» نخستین فیلم بلند سروش صحت بود که سال ۹۷تولید شد؛ فیلم کمدی درامی که خیلی‌ها دوستش داشتند و بعد از گذشت ۴سال صحت تصمیم گرفت دومین فیلم بلندش را بسازد. صبحانه با زرافه‌ها اسم عجیب و غریبی است که البته انتخاب این اسم‌ها از کارگردانی چون صحت بر می‌آید؛ نویسنده و کارگردانی که نگاه متفاوتی دارد.

همیشه ساخت کمدی در یک فضای ابزورد سخت است اما به‌نظر می‌رسد سروش صحت از پس آن برمی‌آید و مصداق این کار در فیلم تازه‌اش دیده می‌شود؛ فیلمی که شانس نمایش در جشنواره فیلم فجر سال گذشته را داشت.

وقتی صحبت از فیلم جدید صحت بود، عنوان می‌شد که اصلاحیه‌های این فیلم آنقدر است که فیلم سینمایی تبدیل به یک فیلم ۷۰دقیقه‌ای شده است. این صحبت‌ها درحالی است که هوتن شکیبا یکی از بازیگران فیلم در یک برنامه اینترنتی و البته فوتبالی گفت که به‌دلیل اصلاحیه‌های فراوانی که به صبحانه با زرافه‌ها وارد شده، ساخته سروش صحت به یک فیلم کوتاه تبدیل شده است.
به‌نظر می‌رسد این موضوع خیلی به مذاق تهیه‌کننده خوش نیامده است. سیدمصطفی احمدی تهیه‌کننده  صبحانه با زرافه‌ها  درباره میزان اصلاحیه‌های این فیلم توضیح داد: پروانه نمایش فیلم را بدون ممیزی خاصی گرفتیم و فیلم مورد حمایت‌های ویژه و منصفانه مدیران سازمان سینمایی هم بوده است. او در صحبت‌هایش به شکل مستقیم از مدیران سازمان تشکر کرد.

 احمدی در توضیح بیشتر گفته: از کل فیلم صبحانه با زرافه‌ها فقط چند مورد کوتاه اصلاح شد که مجموع آن به ۲دقیقه هم نمی‌رسد و در مذاکرات با شورا و تعامل با آنها مشکل حل شد و فیلم در نوبت اکران قرار گرفت.

«قاتل و وحشی» به‌کارگردانی حمید نعمت‌الله، اولین‌ بار سال۱۳۹۸ پشت در جشنواره سی‌وهشتم فجر ماند. آن زمان به‌خاطر مشکل مالکیت، امکان حضور در جشنواره را از دست داد. سال بعد باز هم متقاضی حضور در جشنواره شد. این بار به‌دلیل ایرادی که از مو‌های تراشیده لیلا حاتمی و مشخص ‌بودن گوش‌هایش گرفته شد نتوانست در جشنواره حضور داشته باشد. دولت عوض شد و مدیران سینمایی نیز تغییر کردند، ولی در سرنوشت فیلم حمید نعمت‌الله تغییری حاصل نشد و فیلم به جشنواره چهلم فجر نیز نتوانست راه پیدا کند تا اینکه در ۶اسفند۱۴۰۱ پس از ۴سال توقیف و ۳بار ممانعت از حضور در جشنواره فیلم فجر، پروانه نمایش فیلم «قاتل و وحشی» فقط برای اکران در خارج از کشور صادر شد. همان زمان، روح‌الله سهرابی اعلام کرده بود که فیلم «قاتل و وحشی» به‌دلیل مسائل مربوط به نوع پوشش بازیگر زن در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد و این فیلم صرفا برای خارج از ایران مجوز گرفته است. او توضیح داده بود: اگرچه مضمون فیلم فضایی ملتهب و خشن دارد و مخاطب خاص را جلب خواهد کرد، اما وحشت و خشونت حاکم بر فیلم علت عدم ‌نمایش این اثر نبوده و تنها تصاویر بازیگر زن با موی تراشیده این امکان را از اثر سلب کرده است. حالا پس از گذشت ۵سال از تولید فیلم، سهرابی اعلام کرده است: درخصوص این فیلم، با وجود توقیف چندساله با برخی مراجع و علما مذاکراتی داشتیم و پیگیری‌هایی نیز صورت گرفت و سرانجام موفق به اخذ تأییدیه شدیم.