مهاجران ۶۰ درصد جمعیت دروازه غار قدیم را تشکیل می‌دهند

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مهمترین مشکلات محله هرندی گفت: خواست اهالی مردمان محله هرندی وجود امنیت در سطح شهر است.

ناصر امانی عضو شورای شهر در جلسه شورای شهر تهران، در نطقی درباره معضلات محله هرندی گفت: به گفته معتمدان محل و فعالان اجتماعی، حدود ۱۸۰ سازمان مردم نهاد در این محله فعال هستند. ۶۰ درصد ساکنان این محل را هم مهاجران غیر ایرانی تشکیل می‌دهند. به طوری که در ۳ ماهه اخیر، مردمان شهرهایی مثل کابل، قندهار و هرات از کشور افغانستان، با در دست داشتن آدرس کوچه های هرندی به این محله مراجعه می‌کنند.

 این عضو شورا با بیان اینکه محله هرندی امکاناتی مانند فضای سبز، تجهیزات بهداشتی، کتابخانه و سرانه هفتگانه شهری ندارد، ادامه داد: با وجود تمام کمبودها، مهمترین خواسته اهالی این محله وجود امنیت در سطح شهر است.

به گفته امانی در این محله که ۲۴۰۰۰ نفر جمعیت دارد، روزانه ۸۰۰۰ معتاد تردد می‌کنند. همچنین به گفته اهالی این منطقه بیش از ۵۰۰ قطعه خانه‌های پلاک قرمز رها شده اند.

امانی با بیان اینکه اهالی منطقه از گرمخانه این محله با ادبیاتی نامناسب یاد می‌کنند، تصریح کرد: خانه‌های پلمپ شده و خانه‌های مجردی بدون هیچ مانعی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این عضو شورا با انتقاداتی درباره تاثیر ناچیز سازمان‌ها در کاهش آسیب اجتماعی تصریح کرد: باوجود اینکه سازمان‌های مردم نهاد در این محله فعال هستند، ولی هیچ اثری از بهبود کاهش آسیب‌های اجتماعی دیده نمی‌شود.

این عضو شورا با ارائه راهکار‌هایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی این محله ادامه داد: باید طرح تفصیلی و کاربری محلات بار دیگر در این محله به کار گرفته شود. همچنین شهرداری تهران باید ساختاری متناسب با کالبد زیستی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی مستقر کند.

امانی با بیان اینکه ابتدایی‌ترین وظیفه شهرداری که نظافت و پسماند شهری است در این محله دیده نمی‌شود، بیان کرد: وضعیت رفع پسماند‌ها در سطح شهر که به عهده شهرداری است، در این محله شرم آور است.

وی با اشاره به صرف میلیارد‌ها پول با عناوین مختلف در محله هرندی، افزود: بسته‌های معیشتی و خدماتی درد این محله را دوا نمی‌کند و باز گرداندن این محله به محل سکونت، کاری سهل و ممتنع است.

امانی با بیان اینکه انتقال گرمخانه به خصوص گرمخانه زنان به بیرون از این محله، در اولویت است، افزود: شهرداری تهران باید در سریع‌ترین زمان ممکن به حق شهروندان رسیدگی کند.

این عضو شورا تصریح کرد: باتوجه به اینکه رئیس جمهور شخصا در صدد برگزاری  اولین جلسه شورای عالی اجتماعی کشور است، فرصت مناسبی پیش آمده تا  مشکلات محله هرندی به سرانجام مطلوبی برسد.