نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
یکی از ارکان مهم حمل و نقل عمومی در سراسر دنیا محسوب میشود و بسیاری از شهرها به دلیل پایین بودن مصرف انرژی، اشغال کمتر زمین، کاهش هزینه، افزایش سرعت در جابهجایی مسافران و تأثیر قابل توجه آن در کاهش ترافیک و آلودگی هوا به سمت توسعه این وسیله پاک روی آوردهاند.
تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و از سال ۱۳۷۷ که بهرهبرداری از آن آغاز شد تاکنون به توسعه قابل قبولی داشته است؛ اگرچه این مسیر با فراز و نشیبهایی زیادی همراه بوده و در مقاطعی با کمتوجهی مسئولان وقت مواجه شده اما آنچه در حال حاضر عیان است، تلاش مدیریت شهری برای افزایش میزان بهرهمندی شهروندان از مترو از طریق افزایش واگن و توسعه ایستگاههاست.
در همین راستا قرار است بهزودی ۴ ایستگاه از خطوط ۶ و ۷ متروی تهران به طول ۸ کیلومتر به بهرهبرداری برسد که دستکم باعث افزایش ۷۰ هزار سفر روزانه با مترو میشود.
طول شبکه خطوط هفتگانه مترو در حال حاضر ۲۷۴ کیلومتر است و 150 ایستگاه در حال سرویسدهی به مراجعان و مسافران است اما قرار است در مهرماه 4 ایستگاه شهرزیبا، شهران و کوهسار در خط ۶ به همراه ۵٫۵ کیلومتر مسیر تونلی در این خط و همچنین ایستگاه میدان کتاب و حدود ۲ کیلومتر مسیر تونلی در خط ۷ به بهرهبرداری برسد تا فرآیند تکمیل ایستگاههای باقی مانده خطوط ۶ و ۷ یک گام دیگر به خط پایان نزدیکتر شود.
عملیات اجرایی ایستگاههایی که از آنها یاد شد، همگی از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و با تامین منابع مالی لازم، بزودی خدمترسانی به جمعیت قابل توجهی از مناطق غربی پایتخت از طریق این ایستگاهها آغاز میشود. در واقع مناطق ۲ و ۵ که در مجموع تاکنون از ۲۰ ایستگاه مترو برخوردار بودهاند، با افتتاح ایستگاههای جدید تا حدودی وضعیت بهتری خواهند یافت؛ خصوصا منطقه ۵ که جمع ایستگاههای مترو آن از ۸ ایستگاه فعلی به ۱۱ ایستگاه میرسد.
گفتنی است برای ساخت این ۴ ایستگاه و همچنین بهرهبرداری از ۸ کیلومتر مسیر تونلی، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
علاوه بر اقدامات مذکور افتتاح ایستگاه علامه جعفری در بخش توسعه غربی خط ۴ مترو، افتتاح ورودی سوم ایستگاه بریانک در خط ۷ مترو (ویژه توانخواهان)، افتتاح نخستین پست برق مستقل خط ۶ مترو (پست برق کیانشهر)، پایان عملیات اجرایی خط و ایستگاه مترو پرند، اتمام مراحل مونتاژ دستگاه حفار مکانیزه و آمادهسازی جبهه کار برای عملیات حفاری خط ۱۰ مترو، تست گرم ۱۴۰۰ متر مسیر تونلی از پروژه توسعه غربی خط ۴، راهاندازی نخستین نمونه بومیسازی شده از سامانه سیگنالینگ در محدوده منتهی الیه شمالی خط ۷ مترو از جمله اقداماتی بوده که در ۶ ماه نخست سال جاری در متروی تهران انجام شده است.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه